Älykäs kaupunki
Älykäs kaupunki
Kaupunki ei tietenkään ole älykäs ilman ihmistä. Siispä ihmiset on otettava toimintaan paremmin mukaan.
Kannatan ihmisten vapaata liikkumista ja ympäristön radikaalia muuttamista sosiaalisemmaksi. Tähän kuuluu "uusia" innovaatioita, joita on kehitettävä ja otettava käyttöön. Yhteisten asioiden hoitamiseen on jo nyt parempia keinoja kuin koskaan ennen. Monissa asioissa voitaisiin säästää ottamalla joukkojen voima ja joustava optimointi käyttöön. Kaupungin lukuisat pienet virheet voitaisiin korjata ja hyviä ideoita tukea yhteispelillä helppokäyttöisten sovellusten kautta.
Lähidemokratia ja muu vuorovaikutteisuus
Vantaa avaa hyvinvointipalvelujen ideoinnin
Tämän tyylisiä palveluja olisi saatava yhtenäisemmin käyttöön: "
Korja.us on kaupunkilaisten ja kaupungin kanava pienten ongelmien korjaukseen. Helpotamme kaupunkilaisten palautteenantoa, esimerkiksi rikkoutuneen liikennemerkin raportointia."
Asukkaiden kokemukset viheralueista paikkatietopohjaisesti - tällaista tarvitaan Vantaallekin, muttei vain yksittäistä kyselyä, eikä vain tästä aiheesta. Sen täytyy olla monipuolisempi ja muihin palveluihin liittyvä, sekä ennen kaikkea sosiaalinen.
Joensuun viherkaava - PehmoGIS
Sosiaalinen media on tärkeä nykypäivänä, mutta paikkatietoon perustuvana se on vielä lapsenkengissään. Tässä on jotakin kehityssuuntaa:
Geofeed - karttapohjainen sosiaalinen sovellus. Näkisin tulevaisuudessa palveluun liittyvän monia muita toimintoja aina monimuotoisesta lähidemokratiasta ja naapuruston herättämisestä spontaaneihin tapaamisiin ja joustavampaan sekä tehokkaampaan taloudelliseen toimintaan. Näin työt ja huvit tulee tehtyä ja jaettua, oli se sitten intensiivistä tai ei.
Tietoyhteiskunta
Tietojärjestelmät ovat nykyään yksi keskeisimmistä kysymyksistä minkä tahansa alan toiminnassa
esimerkiksi kustannusten säästämisen ja tehokkuuden lisäämisen kannalta. Valitettavasti liian monet
kuntien ohjelmistohankkeet menevät pieleen. Kuntien on tehtävä järjestelmähankkeissaan yhteistyötä
ja otettava tavoitteeksi tiedon sujuva siirtäminen palvelusta toiseen avoimien rajapintojen ja
tiedostomuotojen avulla.
Yhä useampi valtion ja kunnan palvelu siirtyy verkkoon. Kuntien tulee tarjota pääsy näihin palveluihin
kaikille asukkailleen – myös niille, joilla ei ole mahdollisuutta verkkoyhteyteen tai tietokoneeseen.
Oppilaitoksissa, kirjastoissa ja virastoissa tarjottavia verkkoyhteyksiä ei pidä sensuroida, eikä niiden
käyttöä pidä perusteettomasti rajoittaa. Kirjastoissa tulisi olla kaikille avoin langaton nettiyhteys sekä
yleisökäytössä olevia tietokoneita, joilla tapahtuvaa verkon käyttöä ei rajoiteta eikä tarkkailla.
Kuntien tulee rakentaa omaa kuiturunkoverkkoaan erityisesti viemäröinti-, sähkö- ja muiden
kaivaustöiden ohessa, sekä kartoittaa mahdollisuutta jatkorakentaa kattava kuituverkko. Tietoverkko
on vastaavaa perusinfrastruktuuria kuin vesijohdot tai tieverkko ja sen toimivuus ja kattavuus on
perusedellytys monille kunnallisille palveluille, etätyöskentelylle ja arkipäiväisten asioiden hoidolle.
Yksinkertaisilla arjen käytäntöjen uudistamisilla, nykyaikaisemmalla kokoustekniikalla ja
tietotekniikan tehokkaammalla hyödyntämisellä voidaan vielä saavuttaa huomattavia säästöjä sekä
helpottaa kuntalaisten asioimista verkon välityksellä. Paperiton toimisto helpottaa erilaisten
tietojärjestelmien käyttöönottoa, mahdollistaa haluttujen osioiden avaamisen julkisesti tarkasteltavaksi.
Etätyöskentelyn avulla voidaan myös vähentää tarvetta liikkua kodin ja eri toimipisteiden välillä.