1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän
|
-
1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän: Päivähoitomaksujen
määräytyminen perheen koon ja tulorajojen mukaan on hyvä asia. Maksujen
progressiota ei tarvitse luultavasti kasvattaa.
Päivähoitomaksujen tulee olla sellaiset, johon perheellä on hyvin varaa,
ja päivähoitoon tulee kuulua mm. ruoka. Lasten asia on kuitenkin
tärkeämpi kuin muut talousasiat, joten päivähoitomaksujen tulee olla
tarpeeksi alhaiset, vaikkakin indeksiin osittain sidotut.
Yksityisen päivähoidon tuki ja kuntalisä ovat hyviä myös. |
|
|
|
|
2. Kaupungin on satsattava vanhusten hoitoon lisää rahaa vaikka veroja korottamalla
|
-
2. Kaupungin on satsattava vanhusten hoitoon lisää rahaa vaikka veroja korottamalla
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
2. Kaupungin on satsattava vanhusten hoitoon lisää rahaa vaikka veroja korottamalla: Tarvittaessa
kyllä. Vanhusten hoitoon satsaaminen on perusteltua joiltakin osin ja
väestön ikääntyessä, vaikka toisaalta vanhusten varallisuus saattaa olla
entistä suurempi. |
|
|
|
|
3. Maahanmuuttajien saamien sosiaalitukien ehdoksi on asetettava pakollinen suomen/ruotsin kielen opiskelu.
|
-
3. Maahanmuuttajien saamien sosiaalitukien ehdoksi on asetettava pakollinen suomen/ruotsin kielen opiskelu.
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
3. Maahanmuuttajien saamien sosiaalitukien ehdoksi on asetettava pakollinen suomen/ruotsin kielen opiskelu.: Koulutus
on suomalaisen yhteiskunnan ja koko maailman tärkeimpiä asioita.
Jonkinlainen oppivelvollisuus olisi hyvä olla maahanmuuttajillakin.
Ainakin heille on järjestettävä kunnolliset opiskeluolosuhteet.
Opiskelun ja sosiaalitukien ehtojen täytyy olla kuitenkin myös
joustavia. Lisäksi perustulo olisi mitä luultavimmin parempi vaihtoehto.
Kaikki maahanmuuttajat eivät halua jäädä Suomeen ja oppia suomen kieltä.
Lisäksi sosiaalitukia on saatava kuitenkin. |
|
|
|
|
4. Olen valmis ottamaan päihdehuollon kuntoutusyksikön lähinaapurustooni
|
-
4. Olen valmis ottamaan päihdehuollon kuntoutusyksikön lähinaapurustooni
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
4. Olen valmis ottamaan päihdehuollon kuntoutusyksikön lähinaapurustooni: Kyllä
vain, varsinkin kun alueella vaikuttaisi olevan päihdehuollon
asiakkaita. Muutenkaan not-in-my-backyard-ajattelu ei ole hedelmällistä.
Jossakin sen täytyy olla. Mieluiten kuitenkin ehkä sellasella alueella,
jolla se ei kärjistä ongelmia entisestään, jos se niin jostakin syystä
tekisikin |
|
|
|
|
5. Työttömältä on voitava ottaa pois toimeentulotuet, mikäli hän kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta työ- tai koulutuspaikasta
|
-
5. Työttömältä on voitava ottaa pois toimeentulotuet, mikäli hän kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta työ- tai koulutuspaikasta
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
5. Työttömältä on voitava ottaa pois toimeentulotuet, mikäli hän kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta työ- tai koulutuspaikasta: Työttömän
kieltäytymiseen on usein hyvin perusteltu syy. Perustulo olisi lisäksi
parempi kuin lukemattomat erilaiset tuet. Nykyisessä tilanteessa
ongelmana on, että töitä ei kannata tehdä, koska milloin mikäkin tuki
voi lakata. Jos töitä saa, siitä ei tule välttämättä hyötyä, ja palloilu
eri tilanteiden välissä on raskasta. Jonkinlaista tukien ohjausta voisi
kuitenkin olla, kunhan se ei ole byrokraattisen raskasta. Porkkanan
tarjoaminen kepin sijasta on kuitenkin parempi keino. Se ei saa olla
kuitenkaan näin satunnainen ja hyppäyksittäinen tukikeppi. Tällä
hetkellä toimeentulotuen määrä voi laskea kieltäytymisen takia, mutta
asiassa toimimisessa ei ole selkeyttä. Se ei saa kuitenkaan kokonaan
lakata. Kieltäytymiseksi lasketaan siis myös esim. aikaisemmat
opiskeluhaut, ja tukia tarvittaessa niiden saaminen viivästyy muutenkin,
kuten työmarkkinatuessa. Toimeentulotuen hakeminen on hyvin hankalaa ja
sen saaminen on satunnaisten tekijöiden summa. Sama koskee paljolti
työmarkkinatukeakin. |
|
|
|
|
6. Joukkoliikenteen on oltava matkustajille ilmaista kaupunkien sisällä
|
-
6. Joukkoliikenteen on oltava matkustajille ilmaista kaupunkien sisällä
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
6. Joukkoliikenteen on oltava matkustajille ilmaista kaupunkien sisällä: Vantaa
saa sisäisistä matkoista lipputuloja vain 10 milj. euroa. Tämä
ilmaiseksi muutettuna olisi vähän yli neljä euroa asukasta kohti
kuukaudessa. Paikkakohtainen matkustuskilometri maksaa busseissa vain 5
snt / km, ja tähän on laskettu mukaan kaikki investointikustannuksia
myöten. Vaikka tähän otettaisiin mukaan ilmastovaikutus, niin nykyinen
hinta on paljon tätä kalliimpi. Matkustaja siis maksaa tyhjistäkin
paikoista.
Ilmaisesta tai halvemmasta joukkoliikenteestä hyötyisi moni. Se
vähentäisi syrjäytymistä ja lisäisi tuottoisaa liikkuvuutta. Se olisi
Vantaalle lisäksi kilpailuvaltti. Vantaa voi päättää asiasta myös yksin.
Nyt ollaan kuitenkin suunnittelemassa uutta vyöhykemallia.
Matkakorttien ja laitteiden uudistaminen ei ole perusteltua, mutta
muuten uudistus on tehtävä järkevästi metropolikokonaisuutta ajatellen. |
|
|
|
|
7. Opettajia saa lomauttaa tai irtisanoa, jos kunnan säästötavoitteet sitä vaativat
|
-
7. Opettajia saa lomauttaa tai irtisanoa, jos kunnan säästötavoitteet sitä vaativat
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
7. Opettajia saa lomauttaa tai irtisanoa, jos kunnan säästötavoitteet sitä vaativat: Olisi
parempi säästää muualta. Joskus voidaan kuitenkin myös lomauttaa jonkin
verran. Lomautuksen aikana voitaisiin vaikka kokeilla jopa toisenlaista
opetusta. Lomautus on kuitenkin parempi kuin kurssien, sisältöjen tai
opetuksen tason vähentäminen.
Säästösyistä irtisanominen ei ole kuitenkaan kestävällä pohjalla
kaupungissa. Työpaikat perustuvat tarpeisiin, eivät niinkään tuloksiin. |
|
|
|
|
8. Kaupungin pitää tuottaa terveyspalvelut itse, eikä ostaa niitä yksityisiltä yrityksiltä
|
-
8. Kaupungin pitää tuottaa terveyspalvelut itse, eikä ostaa niitä yksityisiltä yrityksiltä
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
8. Kaupungin pitää tuottaa terveyspalvelut itse, eikä ostaa niitä yksityisiltä yrityksiltä: Terveyspalveluiden tulisi olla varmistettuna kaikille tasapuolisesti.
Palveluita voidaan ostaa ruuhkahuippujen aikaan ja silloin, kun palveluita ei jostakin syystä voida järjestää.
Nyt kuitenkin yksityiset yritykset kuorivat kermat päältä.
Yksityistäminen tai palveluiden muu osto ei tule aina halvemmaksi. Asiat
tulee tutkia ja asioita on valvottava. Yksityisten terveyspalveluiden
ongelmana on myös avoimuuden puute. Ja tietenkin se, että niiden on
tuotettava voittoa. Tämä ei sovi terveyspalveluihin. Yksityisten
palveluiden hintojen pitäisi myös olla kohtuulliset. Niiden sääteleminen
on vaikeampaa.
Lisäksi yksityisellä puolella vaihtelu voi olla suurta niin ajallisesti
kuin yrityksenkin suhteen. Mitä jos yritys meneekin nurin?
Lisäksi palveluihin voitaisiin ottaa mukaan vapaaehtoistyötä paremmin. |
|
|
|
|
9. Kuntatyöntekijöitä on voitava irtisanoa kuten yksityisissä yrityksissä
|
-
9. Kuntatyöntekijöitä on voitava irtisanoa kuten yksityisissä yrityksissä
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
9. Kuntatyöntekijöitä on voitava irtisanoa kuten yksityisissä yrityksissä: Viiden
vuoden irtisanomisaika kuntien yhdistyessä on liian pitkä. Se saattaa
edistää kuntaliitoksia, mutta siitäkään ei ole takeita.
Kuntatyöntekijöiden irtisanomiseen on tultava enemmän joustavuutta,
mutta irtisanomisturvan on oltava silti riittävä. Suomessa se on
huonompi kuin EU:ssa keskimäärin.
Irtisanominen ei saa kuitenkaan perustua suoraan säästöihin, vaan tarpeisiin. |
|
|
|
|
10. Johtaville kuntapoliitikoille
on maksettava kuukausipalkkaa, jotta he voivat paneutua nykyistä
paremmin päätösten valmisteluun
|
-
10.
Johtaville kuntapoliitikoille on maksettava kuukausipalkkaa, jotta he
voivat paneutua nykyistä paremmin päätösten valmisteluun
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
10.
Johtaville kuntapoliitikoille on maksettava kuukausipalkkaa, jotta he
voivat paneutua nykyistä paremmin päätösten valmisteluun: Kuukausipalkka
on monessa muussakin työssä. Luottamustoimien palkkiot ovat kuitenkin
suhteellisen hyviä. Kuukausipalkka ei suoraan lisäisi asioihin
perehtyneisyyttä, vaan voisi jopa päinvastoin tehdä työstä leipäistä.
Toisaalta kunnallispolitiikassa ollaan paljolti vain osa-aikaisesti
mukana, minkä takia asioita ei kaikilta osin hoidetakaan
ammattimaisesti. Poliitikkojen etääntyminen suurten palkkojen takia
kansasta on kuitenkin ongelmallista. |
|
|
|
|
11. Päiväkotien ja koulujen
ryhmäkokoja on pakko nostaa, koska muuten kunnallisveroa joudutaan
korottamaan jopa yli 20 prosentin (nykyisin 19 %)
|
-
11.
Päiväkotien ja koulujen ryhmäkokoja on pakko nostaa, koska muuten
kunnallisveroa joudutaan korottamaan jopa yli 20 prosentin (nykyisin 19
%).
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
11.
Päiväkotien ja koulujen ryhmäkokoja on pakko nostaa, koska muuten
kunnallisveroa joudutaan korottamaan jopa yli 20 prosentin (nykyisin 19
%).: Ryhmäkokoja tulisi pääsääntöisesti pienentää, mutta
joissakin tapauksissa niitä voidaan myös nostaa hiukan. Kunnallisveron
korotus ei ole myöskään vain tästä asiasta kiinni. |
|
|
|
|
12. Kaupungin on järjestettävä majoitus romanikiertolaisille
|
-
12. Kaupungin on järjestettävä majoitus romanikiertolaisille
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
12. Kaupungin on järjestettävä majoitus romanikiertolaisille: Kuten muillekin. |
|
|
|
|
13. Vantaa käyttää kulttuuriin kaikkia muita suurkaupunkeja vähemmän rahaa. Se on oikein, koska kaupungin talous on niin tiukka
|
-
13. Vantaa käyttää kulttuuriin kaikkia muita suurkaupunkeja vähemmän rahaa. Se on oikein, koska kaupungin talous on niin tiukka
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Maahanmuuttajien määrää on
rajoitettava ja siirrettävä muualle niissä päiväkodeissa ja kouluissa,
joissa heidän määränsä kasvaa yli kolmannekseen kaikista lapsista
|
-
14.
Maahanmuuttajien määrää on rajoitettava ja siirrettävä muualle niissä
päiväkodeissa ja kouluissa, joissa heidän määränsä kasvaa yli
kolmannekseen kaikista lapsista
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
14.
Maahanmuuttajien määrää on rajoitettava ja siirrettävä muualle niissä
päiväkodeissa ja kouluissa, joissa heidän määränsä kasvaa yli
kolmannekseen kaikista lapsista: Kyllä tavallaan, koska se kertoo
alueiden eriytymisestä. Päiväkodista tai koulusta lasta ei voi
kuitenkaan siirtää toiseen, eikä ihmisiä asuinpaikaltaan.
Asian ennakoimista tulisi kuitenkin tehdä.
Kolmannes maahanmuuttajia on ongelmallinen joiltakin osin, mutta ei
kestämätön. Näille kouluille ja päiväkodeille voitaisiin antaa jotakin
tukea.
Maahanmuuttajien minimimäärä olisi ehkä parempi tasauttava toimi, mutta siinä tulisi olla joustoa. |
|
|
|
|
15. Opettajien pitää puuttua nykyistä tiukemmin nuorten alkoholin ja huumeiden käyttöön
|
-
15. Opettajien pitää puuttua nykyistä tiukemmin nuorten alkoholin ja huumeiden käyttöön
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
15. Opettajien pitää puuttua nykyistä tiukemmin nuorten alkoholin ja huumeiden käyttöön: Opettajilla
on velvollisuus ilmoittaa tällaisista asioista. Sitä voidaan lisätä.
Tiukentaminen ei voi kuitenkaan mennä kovin pitkälle. |
|
|
|
|
16. Suurista uusista liikuntapaikkahankkeista on luovuttava, koska rahaa on niin vähän
|
-
16. Suurista uusista liikuntapaikkahankkeista on luovuttava, koska rahaa on niin vähän
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
16. Suurista uusista liikuntapaikkahankkeista on luovuttava, koska rahaa on niin vähän: Pienempiä
ja hajautetumpi hankkeita voidaan toteuttaa yhteisvoimin, ja näin tulee
tehdä. Mm. liikuntatilojen käytöstä on tultava joustavampaa.
Suurista hankkeista ei ole hyvä luopua kesken kaiken. Suuret hankkeet saattavat kuitenkin ajaa vain joidenkin etuja. |
|
|
|
|
17. Vantaan on itse tuettava
vuokra-asuntotuotantoa, jotta nuorilla on mahdollisuus löytää
kohtuuhintainen asunto kotikaupungistaan
|
-
17. Vantaan
on itse tuettava vuokra-asuntotuotantoa, jotta nuorilla on mahdollisuus
löytää kohtuuhintainen asunto kotikaupungistaan
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
17.
Vantaan on itse tuettava vuokra-asuntotuotantoa, jotta nuorilla on
mahdollisuus löytää kohtuuhintainen asunto kotikaupungistaan: Vantaan on jatkossakin tuettava vuokra-asuntotuotantoa, koska kohtuuhintainen asunto pitää olla.
Nyt vuokra-asuntotuotantoa on ollut liian vähän ja hinnat ovat nousseet.
Kohtuuhintaisia asuntoja on oltava aina. Vantaalla rakennettiin
kuitenkin viime vuonna ennätysmäärä asuntoja. Ongelmat eivät ainakaan
vielä ole menneet samanlaisiksi kuin Helsingissä. |
|
|
|
|
18. Puolueet ovat sopineet, että
Vantaan veroprosentti on 19 ainakin vuoden 2013 loppuun saakka.
Nykyisestä taloustilanteesta johtuen sitä on nostettava heti, että
nykyisen tasoiset palvelut voidaan turvata
|
-
18. Puolueet
ovat sopineet, että Vantaan veroprosentti on 19 ainakin vuoden 2013
loppuun saakka. Nykyisestä taloustilanteesta johtuen sitä on nostettava
heti, että nykyisen tasoiset palvelut voidaan turvata
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
18.
Puolueet ovat sopineet, että Vantaan veroprosentti on 19 ainakin vuoden
2013 loppuun saakka. Nykyisestä taloustilanteesta johtuen sitä on
nostettava heti, että nykyisen tasoiset palvelut voidaan turvata: Velkaakin
on niin paljon. Palveluita voidaan tehdä kustannustehokkaammin, mutta
säästäminen ei riitä, eikä sitä voida tehdä tärkeimmistä palveluista. |
|
|
|
|
19. Vantaan tulee säilyä itsenäisenä ja torjua kaikki yritykset kuntaliitoksista esimerkiksi Helsingin tai muiden kuntien kanssa
|
-
19. Vantaan tulee säilyä itsenäisenä ja torjua kaikki yritykset kuntaliitoksista esimerkiksi Helsingin tai muiden kuntien kanssa
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
19.
Vantaan tulee säilyä itsenäisenä ja torjua kaikki yritykset
kuntaliitoksista esimerkiksi Helsingin tai muiden kuntien kanssa: Yhteinen
metropolihallinto olisi monella tavalla hyvä. Varsinkin siksi, koska
Vantaa on jäänyt pääkaupunkiseudun dynamiikassa jonkinlaiseksi halvaksi
hautomoksi.
Metropolihallinnon myötä lähidemokratiaa olisi vahvistettava.
Vantaa voi säilyttää itsenäisyytensä silloinkin monella tavalla. |
|
|
|
|
20. Uusien alueiden rakentamisen
sijasta Vantaan on sijoitettava lisää rahaa ja palveluita vanhojen
lähiöiden slummiutumisen torjuntaan.
|
-
20. Uusien
alueiden rakentamisen sijasta Vantaan on sijoitettava lisää rahaa ja
palveluita vanhojen lähiöiden slummiutumisen torjuntaan
|
Oma vastauksesi |
|
|
|
|
20.
Uusien alueiden rakentamisen sijasta Vantaan on sijoitettava lisää
rahaa ja palveluita vanhojen lähiöiden slummiutumisen torjuntaan: Slummiutumisen
torjunta on hiukan kyseenalaista. Sen sijaan perusparantamista on
tehtävä jatkuvasti. Tässäkin kerrostalossa on vain kaksinkertaiset
ikkunat, ja se vie energiaa. Palveluiden sijoittamista voidaan tehdä
jonkin verran. Palveluita voidaan keskittää juurikin sellaisille
alueille, joissa on paljon ihmisiä, eli myös slummimaisemmille alueille.
Näille vanhoille alueille voidaan myös tehdä täydennysrakentamista joissakin tapauksissa.
Uusien hienojen alueiden sijasta tasapuolinen rakentaminen olisi
parempi. Uuden rakentamisen tulisi olla energiatehokasta ja modernia,
sekä käytännöllistä. |
|
|
|
|